måndag, juni 24

Personer du kanske känner - boken som inte levde upp till mina förväntingar




Originaltitel: The Future of Us

Författare: Jay Asher & Carolyn MacKler

Översättare: Lina Erkelius

Förlag: Bonnier Carlsen

Sidor: 336

Omslag: Omslaget tycker jag om, det är kul också att det faktiskt är riktiga ungdomar som har fått skicka in sina profilbilder på Facebook!

Handling: Året är 1996 och Emma har precis fått en dator av sin pappa, hon får en cd-rom med ett mejlpogram av sin kompis Josh och installerar det. Men det kommer inte bara mejlpogramet kommer upp utan även något som heter Facebook, en sida med massa text och bilder på människor som Emma tycker att hon känner igen… Hon förstår att det är hon själv och några av hennes vänner om 15 år! Men vad ska man egentligen göra när man kan se in i framtiden? Och är det verkligen så roligt att veta vad som kommer hända…?

Mina tankar om boken: Idén till boken är egentligen bra, jag antar att folk som levde på den tiden skulle tycka att det var roligare att läsa om det än jag men jag gillar grejen. Dock tycker jag inte att själva boken är särskilt bra, det kan bero på att den är översatt och översättaren kanske inte har gjort ett bra jobb eller så är det hur Jay och Carolyn skrev den som inte blev bra, jag vet inte men jag tycker att den blev konstig, lite påtvingad och faktiskt ganska tråkig att läsa. Karaktärerna känns ganska platta och man blir inte särskilt fångad av historien då allt annat bara flyter på som vanligt. Inte riktigt min typ av bok även om jag trodde det, visst man kan läsa den och den är inte helt värdelös men den stannar liksom inte kvar i minnet.


Betyg: 5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar