söndag, april 28

Vampire Academy - boken som är så fantastiskt bra




Svensk titel: Törst

Författare: Richelle Mead

Förlag: Penguin Books

Sidor: 332

Serie: Första boken i serien Vampire Academy av 6 böcker

Omslag: Detta omslaget tycker jag väldigt mycket om, samma med det svenska. Men det finns ett annat Amerikanskt som jag verkligen inte tycker om, det ska föreställa Rose  på den boken men det ser bara fult ut. På denna boken ser vi ju klart och tydligt att det är en ros och meningen "Love and loyality run deeper than blood." får oss att vilja läsa den.

Handling: Lissa och Rose som har varit på rymmen från sin skola i två år blir tillslut hittade och tvingas tillbaka till St. Vladimir. Väl där börjar det gå massa rykten om varför de rymde, och om hur de fick tag i utfodrade. St. Vladimir är ingen vanlig skola, det är en skola för vampyrer. Lissa är en av de goda vampyrerna moroi och Rose är en halvvampyr, en dhampir. Lissa är inte heller en vanlig moroi, hon är den enda som finns kvar av sin släkt, den kungliga släkten Dragomir. För att Rose ska klara att komma ikapp två års missad träning måste hon träna extra, en gång innan de vanliga lektionerna och en gång efteråt, hon, precis som alla dhampirer ska bli beskyddare när de går ut skolan, Rose ska bli en av Lissas beskyddare, det var vad Lissas föräldrar önskade. Hon har då dessa extra träningar med sin väldigt snygga, väldigt duktiga mentor, Dimitri, har som har dödat 6 stycken strigoi, de onda, odödliga och helt överlägsna vampyrerna som hela tiden hotar att förgöra alla moroi och samtidigt dhampirerna. De har alla vanliga problem samtidigt som de måste akta sig för de vampyrer som vill döda dem.

Mina tankar om boken: Jag älskar boken så mycket! På engelska är den bättre än på svenska eftersom att man förstår mer hur allt hänger ihop. Jag älskar verkligen denna synen alla har, moroi kommer först och är mest värda, sedan kommer dhampirerna som måste skydda moroi, till vilket pris, från de onda strigoi som man måste döda. Boken är väldigt bra skriven, och med ett bra språk så att det verkligen känns som att personerna skulle kunna finnas på riktigt. Det ända dåliga är att det inte attackerar några strigoi i bok ett, eftersom att man har fått så mycket fakta om dem på baksidan om boken, men något annat nästan lika hemsk händer så det finns spänning. (Jag vet att det var en liten spoliera men det gör inte så mycket…) Boken är i alla fall väldigt bra på både svenska och engelska och man borde ge den en chans och läsa den även om det är lite twilight-vampyrer. Men jag kan lova att den är mycket bättre än twilight. 

Betyg: 10!

2 kommentarer:

  1. Den här boken finns med på min "måste-läsa-lista", jag har hört så mycket gott om den! Ser verkligen fram emot att läsa den :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du läser den snart, veklingen jättebra! Har läst hela serien på svenska med ska nu läsa om den på engelska, helt klart min favoritserie. :)

      Radera