fredag, april 5

Nattvakt - boken där jag inte riktigt förstår mig på huvudpersonen



Titel: Nattvakt

Originaltitel: Bareback

Författare: Kit Whitfield

Översättare: Erik Andersson

Förlag: Fenix

Sidor: 416

Omslag: Jag tycker verkligen inte detta omslaget, det känns bara konstigt med grrindgrejen och med fladdermöss känns det som att man är helt ute och cyklar, boken handlar ju om varulvar, det är inte en gammal vampyrberättelse… 

Handling: Lola Galley är en nolla, barbacka, reptiler eller vad man nu vill kalla det, hon är hursomhelst en av dem som inte får hår överallt och börjar yla vid fullmåne, därför måste hon jobba på Arla, eller Avdelningen för reglering av lykantropiks aktivitet, stället där nollorna är och försöker reda upp all den röra lykanterna, eller jyckarna ställer till med under fullmåne om de kommer utanför sitt låshägn och en gång i månaden försöka fånga dessa bestar som springer runt och ylar. Självklart tycker inte lykanterna om detta ett dugg och håller sig borta från nollorna så mycket de bara kan, om en inte alla, vissa hatar dem så mycket att de gör nästan vad som helst för att bli av med dem… 

Mina tankar om boken: Jag tycker om denna boken väldigt mycket, den är skriven på ett bra sätt och man får reda på mycket saker som hade varit annorlunda om det fanns lykanter, hur man gör i krig tillexempel. Första meningen på baksidan av den gör att man vill läsa den direkt 
"I en värld där 99,6 % av mänskligheten är monster och 0,4 % är som vi… Är det vi som är monstren." 
bara så spännande ju! Och den meningen beskriver boken ganska bra. Det ända som jag egentligen inte gillar med boken är Lola, det känns på något sätt som att hon inte har en personlighet, ibland är hon jättemesig och ibland är hon jättetuff och har typ inga känslor, det kan ha med krubban att göra, stället där alla barbackabarn är under fullmånenätterna tills de blir 18 och börjar jobba istället. Krubban är inte precis världens bästa ställen och det händer faktiskt vissa riktigt hemska saker där. Det kan också bero på att hon är vuxen, jag har ju läst böcker där huvudpersonen är vuxen förut men jag föredrar att de är tonåringar eftersom att jag förstår mer hur de tänker då, de flesta böcker jag har läst med vuxna huvudpersoner har varit böcker där personen inte har fått ha någon riktig barndom och har den nu i sitt vuxenliv i stället, inte för att Lola har haft en toppen barndom med krubban och allt det där men ändå, hon känns väldigt konstig och det är ganska jobbigt att inte alltid förstå varför hon gör som hon gör.

Betyg: 8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar