torsdag, mars 21

Tankeläsaren - boken som får mig att vilja ha mer och mer och meer!






Orginaltitel: Graceling

Författare: Kristin Cashore

Översättare: Carina Jansson

Förlag: Månpocket

Sidor: 479

Serie: Första delen i trilogin De Utvalda som alla finns på svenska.

Omslag: Jag tycker om omslaget, det ser ju ganska spännande ut med en tjej helt klädd i svart som står på en sprickande is med ett svärd. Det är samma omslag som på originalboken och jag tycker det är bra att man inte bytte omslaget för det hade nog inte kunnat passa bättre!

Handling: Katsa är 18 år och en av de sju kungerikernas särlingar, hennes gåva är att döda. Första gången hon dödade någon var hon bara 8 år gammal och sedan dess har hon tränats för att döda eller tortera de som kungen inte tycker om. Hon tycker egentligen inte alls om att döda egentligen ganska oskyldiga människor men som särling tillhör hon och hennes talang kungen som får göra vad han vill med den. Allting förändras när hon träffar Po den mystikste lienidprinsen som presic som hon är en särling, hans gåva gör honom väldigt duktig i strid och han är den första personen som Katsa inte kan klara av att slå ner direkt, efter en tid blir de vänner och hjälps åt i det konstiga mysteriet om vem som kidnappade Pos farfar.

Mina tankar om boken: Jag vet att jag har sagt det förr och jag säger det igen, gud vilken bra bok! Det är precis såhär jag vill ha mina fantasyböcker, en farlig och kvinnlig huvudkaraktär och förr i tiden med svärd, hov och klänningar! Varför har jag inte läst den förrän nu?! Kunde verkligen inte sluta läsa, detta är en bok man knappt vågar lägga ifrån sig och som gör att man bara vill ha mer och mer! Hade jag inte lovat mig själv och hade det inte varit så sent så skulle jag trots att jag är sjuk sprungit hela vägen till biblioteket och lånat del två, sedan läst hela vägen hem och legat uppe hela natten och läst! Jag gillar uppbyggnaden av den och hur man får veta så detaljerat vad Katsa känner, trots att man ser det i en berättares perspektiv. Det är väldigt svårt att säga något om boken utan att avslöja för mycket men jag tycker verkligen att alla ska läsa den, fantasyälskare eller inte!

Betyg: 10!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar