lördag, januari 4

Bokrecension: The Hunger Games

Titel: The Hunger Games
Svensk Titel: Hungerspelen
Författare: Suzanne Collins
Förlag: Scholastic UK
Sidor: 458
Åldersgrupp (enligt mig): Ska du läsa den på svenska så typ 10+ men om du vill läsa originalversionen så kanske 12+ för att du ska förstå språket även om det är en ganska lätt engelska.















Handling & Omdöme:
I Katniss Everdeens värld väljs varje år en pojke och en flicka ut från varje distrikt till att tävla i
Hungerspelen, en tävling där du antingen vinner eller dör. Tävlingen går ut på att du ska döda de andra deltagarna innan de dödar dig och allting direktsänds på tv.
När Katniss syster Primrose blir vald av slumpen att delta så tar Katniss hennes plats och pojken från deras distrikt blir ingen mindre än Peeta Mellark, en person som räddade livet på Katniss och hennes familj för några år sedan när de svalt.
Katniss förstår direkt att det innebär döden för henne att åka till arenan där spelen hålls då karriäristerna (deltagarna från distrikt 1 och 2 som har blivit tränade för att döda) nästan alltid vinner, men Katniss kan jaga så hon kanske har en chans ändå. Om hennes fulle handledare kan få tag på sponsorer vill säga.

Detta är andra gången jag läser boken och den är fortfarande lika bra. Väldigt många har antagligen redan läst den men har du inte gjort det än bör du göra det.
Jag gillar verkligen Suzanne Collins stil att skriva på, böckerna är ganska lättlästa samtidigt som de har ett ganska fint språk, även när folk dör, vilket jag tycker om väldigt mycket.
Själva historien är underbar, eller den är ju hemskt men den är också genialisk. Även om an tycker att detta kan aldrig hända så ligger boken väldigt nära vårt samhälle och våra liv på något sätt, vissa människor svälter medan andra badar i lyx, vi hyllar kändisar som om de är gudar, vissa måste jobba häcken av sig och får nästan ingenting medan andra får hur stora löner som helst för mindre slitsamma jobb.
Och så mycket som världen tittar på tv och alla dessa program där folk är ute i djungeln och i öknen och försöker överleva, det skulle faktiskt inte förvåna mig så himla mycket om vi om några år har tv program där man faktiskt kan dö. Tänk bara vad folk går igenom på tex fångarna på fortet, om några år ganska spindlarna de släpper in på folk är dödliga, och hur länge dröjer det då innan folk börjar mörda varandra i tv?
Boken är ganska samhällskritisk och det gillar jag.


Betyg: 9, jag har gett alla andra böcker i serien 10 men det här är den sämsta enligt mig, fast den är väldigt bra haha.

7 kommentarer: