fredag, januari 25

Korsad - boken jag verkligen tyckte om



Titel: Korsad

Orginal titel: Crossed

Författare: Ally Condie

Översättare: Katarina Falk


Sidor: 364

Serie: Korsad är andra delen i en trilogi där första delen är Matchad.

Omslag: Jag tycker verkligen om omslaget. Mycket. När jag först såg Matchad så var det omslaget som fick mig att vilja läsa boken, på det omslaget är Cassia inuti en grön glaskula och har sin gröna matchningsklänning på sig, i denna krossar hon en blå glaskula och i den sista så står hon upp i en halv röd glaskula, bilden är enkel men betyder så mycket. Vad den betyder kanske jag inte ska gå in på och jag ska också säga att det kommer spoilers för er som inte har läst matchad, så ni kanske ska sluta läsa här.

Handling: Cassias kärlek Ky har blivit ivägskickad mot en säker död i Yttre Provinserna där kriget pågår, Cassia har flyttat från Oria till en annan provins och på så sätt kommit bort från sin match och bästevän Xander. Hon är fast besluten att hitta Ky och tack vare sina föräldrar så kan hon kanske komma till Yttre Provinserna, de har skickat henne på ett arbetsläger där hon reser runt i Samfundet för att utföra olika uppgifter. Hennes hjälp är några blå kapslar från Xander och Kys kompass.

Mina tankar om boken: Oj. Den här boken var verkligen bra! Jag fick den som recex innan den kom ut och det gör att jag redan har kunnat läsa ut den, usch vad jag önskar att jag inte har läst den än! Helt klart kommer denna trilogin bli något jag läser om, jag gillar speciellt att vartannat kapitel är hos Ky och vartannat hos Cassia. Boken är nästan omöjlig att beskriva utan att avslöja för mycket men strunt samma, detta är en bok som verkligen är läsvärd och om du har läst Matchad och tyckt att den var sådär så ska du ändå läsa den här, jag älskade Matchad med Krosad är så mycket bättre! 

Betyg: 10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar