onsdag, januari 16

Cinder - boken jag inte riktigt vet vad jag tyckte om den...


Titel: Cinder

Orginal titel: Cinder

Författare: Marissa Meyer

Översättare: Lena Karlin

Förlag: Mix förlag

Sidor: 397

Serie: Del ett i Månkrönikan som jag tror kommer bli en trilogi...

Omslag: Jag gillar faktiskt detta omslaget väldigt mycket, Den klassiska askungen-skon fast i lite modernare tappning med ett cyborgben gör att man direkt fattar vad boken handlar om.

Handling: Cinder är en cyborg, en människa som har råkat ut för en olycka och för att klara sig fått robotdelar. En cyborg har inga rättigheter och deras förmyndare bestämmer över dem, Cinders förmyndare Ari är sträng och tycker verkligen inte om henne, men hon skulle ju inte tänka sig att jobba själv därför har hon fortfarande kvar Cinder som jobbar som mekaniker på marknaden. En dag kommer prins Kai och ber Cinder att laga hans andriod, han till och med flirtar med henne! Men vet han att hon bara är en cyborg? När drottningen Levana från månen kommer till jorden för att gifta sig med prins Kai, i utbyte mot fred, blir det riktig kalabalik och till råga på allt härjar pesten runt hela jorden, utan botemedel. Som cyborg kan man bli utvald i ett lotteri där "priset" är att bli en försökskanin för pestforskningen och en säker död.

Mina tankar om boken: Jag vet faktisk inte vad jag tycker om denna boken… Jag tyckte att det tog lite för lång tid att komma in i den och den var ganska långtråkig under första halvan, när det sedan började hända saker gick allt så himla fort! Skulle nog varit bättre om det skull börja hända saker lite tidigare eller om boken hade varit längre, fast å andra sidan fick man ju lära känna personerna bra innan själva historien började… Ibland önskar jag att det fanns en kort beskrivning av alla människor i början av böcker… Fast då hade det ju inte varit så bra om man visste att den man först trodde var ond egentligen var god som man skulle få reda på långt senare… Hursomhelst så vet jag som sagt inte riktigt vad jag tycker… Den var ju faktiskt bra men lite små rörig, hade faktiskt inte så höga förväntningar på denna bok utan ville mest ha den för att många andra verkar tycka att den är bra så jag kan ju i alla fall säga att den överträffade mina förväntningar!

Betyg: Väldigt svårt med jag tror att det blir 7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar