lördag, december 29

Parasit - boken jag verkligen älskade, men som var för kort!






Titel: Parasit 

Original titel: Peeps

Författare: Scott Westefeld

Översättare: Lottie Eriksson

Förlag: Bonnier Carlsen

Sidor: 308

Handling: Vampyrer, fast inte som du är van att se dem. Parasit handlar om Cal som har, precis som många andra, blivit smittad av en parasitsjukdom som gör att man blir en vampyr, men inte en perfekt Twilight vampyr utan ett djur som dödar och äter människor, en sån är inte Cal han är en smittbärare, en som har sjukdomen men har turen nog att inte bli galen, han jobbar för Nattväktarna som ser till att hålla hela sjukdomen i chark. Men vad är det egentligen som ger ifrån sig en dödslukt och som mullrande gömmer sig under jord? Och har verkligen Nattväktarna berättat allt för Cal?

Mina tankar om boken: Kan det inte snälla komma en tvåa?! Det gör det nog tyvärr inte eftersom att detta är Scott Westerfelds andra roman och han har gjort fler efter denna... Som jag kanske har skrivit har jag även läst Ful av Scott Westerfeld och den ligger bland mina favoriter, denna kommer också med på listan! Den jag gillar mest är att Cal precis som läsarna svävar mycket i övisshet och det gör det hela ännu bättre! Att vartannat kapitel är om parasiter och vad de gör är också en bonus, den blir spännande och intressant och det gör att man sträckläser! Kommer absolut att läsa fler böcker av Scott, han är från och med nu en av mina favoriter!

Betyg: 10 10 10 10 10 10!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar